KomBo Assistans
Vi har socialstyrelsens tillstånd att bedriva assistans sedan 2013.
KomBos förhållningssätt är att ha en god relation med dig och dina närstående för att tillsammans med er utveckla ett långsiktigt och engagerat samarbete byggt på förtroende och insatser av rätt kvalitet.
Assistanssamordnare
KomBo som din assistanssamordnare innebär att du är delaktig i hur du vill ha din assistans utformad men att vi har arbetsgivaransvaret, står för planering och organiserar din assistans. Vi anställer, utbildar och handleder dina assistenter. Självklart är du med och bestämmer vem du vill ska arbeta hos dig.
Du har en summa avsatt till omkostnader för dina assistenter. Vår roll är att förenkla och förbättra din vardag efter dina önskemål och personliga förutsättningar. Vi på KomBo ansvarar för schemaläggning, rekrytering, utbildning samt administrationen kring ekonomi, llöner och assistanstimmar.
F.A.Q.
Vanliga frågor
Personlig assistans innebär att du får hjälp med att klara av sådant du har svårt med själv. Den personliga assistansen ger dig alltså möjlighet att leva ett mer självständigt liv och fungerande vardag med ett personligt utformat stöd.
För att söka om personlig assistans går du via din kommun eller Försäkringskassan. Behöver du mindre än 20 timmars hjälp per vecka ansöker du hos kommunen, annars hos Försäkringskassan. En handläggare utreder sedan ditt behov, och du måste vara under 66 år vid ansökan.
För att få rätt till personlig assistans krävs att du har ett grundläggande behov, som hjälp med att äta, klä på sig, sköta personlig hygien eller kommunciera, som överstiger 20 timmar per vecka och inte kan tillgodoses på annat sätt.